Werkbezoeken Almere Jungle en Groen en Meer

41475bdc-c952-46ea-9d4b-33ebe4b481ab (2).JPGmaandag 03 februari 2020 10:32

Op 22 januari hebben we als fractie twee werkbezoeken afgelegd aan verschillende bedrijven. Het eerste bezoek hebben we gebracht aan Almere Jungle, een kleinschalig dierenpark dat is opgezet en ingericht in verschillende werelddelen, die elk passende vegetatie en dieren laten zien en ook die verschillende sferen uitstralen. We kregen een uitgebreide rondleiding door dit dierenpark en kregen het inspirerende verhaal te horen.

Wat Almere Jungle bijzonder maakt, is dat zij ook een beschutte werkplek bieden voor jongeren die vanwege (vaak complexe) problematiek het niet voor elkaar krijgen om op geregelde basis naar school te gaan. In samenwerking met scholen volgen leerlingen een programma binnen Almere Jungle waarbij het uiteindelijk de bedoeling is dat deze jongeren weer normaal naar school kunnen gaan. Elk traject is maatwerk en de aanwezigheid van het publiek in het dierenpark heeft, zo merkt men, een regulerende werking. Ook aan volwassenen die behoefte hebben aan een beschutte werkplek wordt die geboden. Voor deze mensen en ook voor de jongeren is er binnen Almere Jungle deskundige begeleiding.

De werkgelegenheid binnen Almere Jungle is zeer divers. Er lopen biologen, dierverzorgers, maar ook inrichters van de dierverblijven en horecapersoneel bij dit dierenpark. Jongeren en werknemers die begeleiding nodig hebben kunnen dus ook binnen al deze verschillende sectoren hun talenten inzetten. Vanwege de mogelijkheid om voor of achter de schermen te werken, is dat ook een manier om mensen die het helpt om in een prikkelarme omgeving te werken, die mogelijkheid te bieden.

Almere Jungle wil graag uitbreiden. De vraag naar wat zij te bieden hebben is in ruime mate aanwezig. Wij hebben met veel belangstelling geluisterd en gekeken naar de plannen die zij hebben gepresenteerd aan ons. Het is ons door het bezoek duidelijk geworden dat zij echt iets toevoegen en voorzien in een behoefte.

Aansluitend zijn we wandelend naar het terrein van Groen en Meer gegaan. Ook daar werden we gastvrij ontvangen door enthousiaste ondernemers. Zij vertelden ons een inspirerend verhaal over hun werk met jongeren. Vooral jongens worden begeleid door het team van Groen en Meer. We kregen een rondleiding over het terrein, waarbij we mooie voorbeelden hebben gezien van de producten die worden gemaakt in de houtwerkplaats. De mannen die er werken leren een volledig product te maken, vooral klapbankjes, maar ook andere producten die door klanten worden aangevraagd. Eigenaarschap, zelfvertrouwen opbouwen en succes ervaren zijn sleutelwoorden die belangrijk zijn bij Groen en Meer. Mooi, dat er gekeken wordt naar wat wel kan, in plaats van naar wat niet kan.

Wat bijzonder is aan deze organisatie, is dat zij nauw samenwerken met Staatsbosbeheer en dat zij hout verwerken dat uit de nabije omgeving afkomstig is. Zo hebben we een prachtige plank van zwart walnotenhout gezien, afkomstig van een boom uit Zeewolde. Een fantastisch voorbeeld van korte lijnen in de keten.

Terugkijkend op deze twee werkbezoeken hebben we mooie voorbeelden gezien van bedrijven waar beschutte werkplekken kansen bieden aan jongeren en mensen die dat nodig hebben, of dat nu tijdelijk is of niet.

Archief > 2020 > februari