5 vrijetijdsparels van Flevoland en waarom we daar zo trots op zijn

Freek Brouwer 1.jpgdinsdag 12 maart 2019 09:26

In Flevoland wordt gewerkt, geleefd en genoten. En over dat laatste gaat deze blog in het bijzonder. Want onze provincie telt veel mogelijkheden om te genieten. De ChristenUnie wil extra inzetten op het verbeteren van de vrijetijdsmogelijkheden van onze provincie. En daarom noemen we vijf vrijetijdsparels die je misschien nog niet kende.

1. De mooiste natuurgebieden toegankelijk voor iedereen

Wie zegt Flevoland, die zegt Nationaal Park Nieuw Land, het Waterloopbos, de Marker Wadden, het Hosterwold en Natuurpark Lelystad. Elk gebied heeft zijn eigen charme. De ChristenUnie wil deze parken toegankelijk laten zijn voor bezoekers. Dat houdt in dat er geen entree wordt betaald, maar dat de provincie investeert in goede voorzieningen.

2. Agrarisch ondernemers die hun deuren openstellen voor publiek

Niemand kan er meer omheen, en niemand wil dat ook. De bezoekerscentra, boerderijwinkel en allerlei soorten eetmogelijkheden die ontstaan zijn vanuit het boerenbedrijf. Het zijn verrassend veel van zulke initiatieven in Flevoland. Denk aan Hans en Grietje in Zeewolde, het Kabouterbos in Dronten of aan de plukdagen bij de Vink Fruitboerderij in Kraggenburg. De ChristenUnie wil deze initiatieven stimuleren vanuit de provincie, omdat we geloven dat stad en platteland elkaar nodig hebben. Lokaal telen en produceren en lokaal consumeren. Daar is de Flevolander goed in.

3. Fietsennetwerk over provinciegrenzen heen

Het is hoog tijd dat de fietsroutes in Flevoland goed aangesloten worden op de netwerken buiten de provincie. We verbinden provinciale routes met landelijke routes, zodat toeristen zich beter over de provincie en omringende provincies kunnen verspreiden.

4. Een veerdienst naar de Markerwadden

De Marker Wadden zijn een nieuw stukje Nederlandse natuur in het IJsselmeer. Op dit moment zijn de Marker Wadden alleen nog te bereiken met een eigen boot of een charter. Dat wil de ChristenUnie veranderen. Het wordt tijd om een veerdienst in het leven te roepen, zodat natuurliefhebbers, wandelaars en vogelaars beter toegang krijgen tot dit adembenemende natuurgebied.

5. Ruimte voor stadslandbouw zoals bij het Oosterwold

Een mooi voorbeeld van op nieuwe manieren kijken naar voedsel en leefomgeving is het Oosterwold (een samenwerking tussen gemeente Almere en Zeewolde). Dit is een groen en agrarisch gebied waar Oosterwolders bepalen hoe het gebied wordt ingericht. Ook wordt er door de bewoners zelf nagedacht hoe en wat er wordt geteeld en verbouwd. De ChristenUnie moedigt dit type experimenten aan, omdat het bijdraagt aan zelfvoorziening. Wat de ChristenUnie betreft gaan er meer van dit type gebieden komen in Flevoland.

Deze vijf voorbeelden van Flevolandse vrijetijdsparels laten je zien hoe rijk en divers onze provincie is. Maar het laat ook zien dat er werk aan de winkel is. De ChristenUnie wil vanaf 20 maart extra inzet leveren om de vijf parels voor de Flevolandse bevolking én gasten van buitenaf bereikbaar en toegankelijk te maken.

Archief > 2019 > maart