Stapsgewijze doorontwikkeling van Batavialand in Lelystad

batavialandvrijdag 18 juni 2021

De afgelopen maanden hebben we in de commissie Economie, Mobiliteit en Samenleving (EMS) meerdere malen gesproken over de huidige situatie en de mogelijke doorontwikkeling van Batavialand in Lelystad. Batavialand is bekend door onder andere het schip in de Batavia-Haven van Lelystad en is door de jaren heen door menig Flevolander bezocht als onderdeel van een schoolbezoek of als weekenduitje.

Aanleiding van de bespreking waren rapporten van de toezichthouder van Batavialand uit eind 2019, een rapport van Berenschot, waarin toekomstscenario’s werden gepresenteerd en het besluit van het Rijk (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) om Batavialand aan te wijzen als Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (NSD). Met deze toewijzing als NSD zijn financiële middelen vanuit het Rijk toegezegd, mits de provincie mee investeert.

Om ons verder te verdiepen in Batavialand hebben we ook deelgenomen aan een door JA21 georganiseerde werkbezoek aan Batavialand. Namens de ChristenUnie waren Lubbert Schenk en ik, Bryant Heng, aanwezig. Het was een mooi werkbezoek en het was ook wel bijzonder om een kijkje achter de schermen te mogen nemen bij Batavialand, juist ook omdat ten tijde van het werkbezoek de culturele instellingen nog gesloten waren door de Covid-19 lockdown.

batavialand Lubbert en Bryant

Wat de ChristenUnie betreft is Batavialand waardevol om het verhaal van Flevoland te vertellen, nu en in de toekomst. Wij vinden het echter in het kader van de stapsgewijze doorontwikkeling van Batavialand wel belangrijk dat dit samen met de Gemeente Lelystad en het Rijk gebeurd. Als volgende stap in het proces wordt nu voorgesteld om een kwartiermaker aan te stellen. Deze kwartiermaker zal een business case voor doorontwikkeling onderzoeken en opstellen. Als ChristenUnie stellen we voorwaarden aan deze opdracht zoals bijvoorbeeld het tijdig monitoren. Zodat Batavialand in de toekomst weer een financieel gezonde en een duurzame en toekomstbestendige organisatie wordt. Tijdens de Statenvergadering van woensdag 9 juni 2021 hebben we samen met een breed palet aan partijen een amendement mede-ingediend die daartoe oproept.

Het amendement is hier te vinden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement-D-JA21-VVD-GroenLinks-ChristenUnie-PvdD-50PLUS-SGP-PVV-Doorontwikkeling-Batavialand.pdf766,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Stapsgewijze doorontwikkeling van Batavialand in Lelystad'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2021 > juni