Vragen over landschapskunstwerk Riff

Riff.jpgvrijdag 31 januari 2020

In de vergadering van provinciale staten van 29 januari heeft de fractie van de ChristenUnie mondelinge vragen gesteld over het kunstwerk Riff, dat in oktober 2019 door de provincie is geschonken aan de gemeente Dronten.

Eerder hadden we al schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp, omdat het kunstwerk kort na de opening door de gemeente Dronten werd gesloten voor publiek omdat er zorgen waren over de veiligheid van het kunstwerk. Na de beantwoording van deze vragen bleven er nog wel wat zaken onduidelijk, wat voor ons reden was om nog eens aandacht voor deze zaak te vragen.

Na ruim 3 maanden is het kunstwerk nog niet toegankelijk voor het publiek en ook was het onduidelijk voor ons welke afspraken er gemaakt zijn met de gemeente Dronten over beheer en onderhoud. Juist beheer en onderhoud is voor de provinciale ChristenUnie-fractie altijd een reden geweest om kritisch te zijn over landschapskunst, omdat de kunstwerken vaak slecht onderhouden worden. De kunstwerken kosten de provincie veel geld en als ze dan verwaarloosd worden is dat geldverspilling.

Uit de antwoorden van het college bleek dat er gesprekken gaande zijn over aanpassingen aan het kunstwerk, zodat het door publiek niet meer gebruikt wordt op een manier die niet voorzien was en voor onveiligheid kan zorgen. Goed om te horen dat eraan gewerkt wordt, maar we blijven kritisch volgen!

Archief > 2020 > januari