Marker Wadden

IMG_3667maandag 30 januari 2017

Landaanwinning door inpoldering is typisch Nederlands. Met 's werelds grootste polder onder onze voeten zijn we een voorloper en voorbeeld voor de rest van de wereld. Zelfs vanuit Japan vliegt men over voor Flevolandse tips en trucs.

Op donderdag 19 januari zetten we als fractie voet aan wal op de Marker Wadden. Op uitnodiging van de Vereniging Nederlandse Gemeenten mochten we een kijkje nemen op dit nieuwe stukje Flevoland.

Waarom Marker Wadden? De aanleg van de Afsluitdijk en Houtribdijk heeft de natuurlijke balans van het Markermeer  en IJmeer verstoord. Nu de waterkwaliteit te wensen over laat, lijkt inpoldering de beste oplossing. De verwachting is dat de aanleg van een eilandengroep zorgt voor natuurherstel. Tevens wil men hier een aantrekkelijk gebied voor recreanten en dieren realiseren. Het eerste eiland is afgelopen zomer opgespoten. Zoals het nu lijkt zijn in D.V. 2020 de vijf eilanden van de Marker Wadden klaar. Het archipel van natuureilanden heeft dan een totale afmeting van 2 bij 4 kilometer.

De ChristenUnie staat positief tegenover de aanleg van de Marker Wadden. Wel achten we het van belang dat ecologie en gebruik waar mogelijk hand-in-hand gaan. Natuurontwikkeling mag daarom gecombineerd worden met recreatief gebruik. Verbetering van de waterkwaliteit en instandhouding van de beroepsvisserij moeten elkaar ook niet uitsluiten.

Archief > 2017 > januari