Duurzaamheidsestafette Regiorace ChristenUnie Flevoland

foto regiorace.jpegvrijdag 12 maart 2021 10:45

Diverse vertegenwoordigers van de ChristenUnie in Flevoland hebben zaterdag 6 maart jongst leden deelgenomen aan de Regiorace estafette van de ChristenUnie. Daarvoor hebben ChristenUnie afdelingen in Flevoland concrete duurzaamheidsplannen aangedragen die ze willen meegeven aan de Tweede Kamerfractie. Deze plannen zijn vervolgens in een duurzame estafette naar Amersfoort gebracht. Het motto van de Regiorace was ‘Geef de aarde door’ en sluit aan bij het ChristenUnie campagnethema ‘zorg voor de schepping’.

Landelijke werden er meerdere routes afgelegd. In Flevoland namen we deel aan de route Friesland- Amersfoort. Voor Flevoland begon de dag vanuit de Noordoostpolder. Daar werd het eerste duurzaamheidsplan op de fiets door Gerda Knijnenberg en Anjo Simonse naar Urk gebracht waar de vertegenwoordigers van de ChristenUnie werden opgewacht bij de haven op Urk. Na overhandiging van het lokale duurzame idee is de tocht met toevoeging van kandidaat Kamerlid Johanna Kramer verder per fiets naar Dronten gegaan. Daar werden ze op het station onder de zonnepanelen opgewacht door een enthousiast team dat hun plan overhandigde aan de estafette ploeg. Vanuit Dronten zijn de plannen door Justin den Harder en Jan de Jager met een electrische auto naar het station Almere Centrum gebracht. Daar zijn ze hartelijk ontvangen door Bryant Heng  en Erna Tolkamp die vervolgens vanuit Almere met een hybride auto naar Zeewolde zijn gereden. Langs de Nijkerkerweg met het wijdse uitzicht over het polderlandschap met windmolens kreeg Erik van de Beld de inmiddels overvolle estafettekoker met alle Friese en Flevolandse ideeën overhandigd. Hij is vervolgens per hybride auto naar Amersfoort gereden en heeft daar in de studio een korte toelichting mogen geven.

In totaal zijn er vanuit meer dan 90 gemeenten in Nederland en evenzoveel concrete duurzaamheidsplannen naar Amersfoort gebracht waar ze in ontvangst zijn genomen door Carla Dik-Faber en Pieter Grinwis. De aangedragen Flevolandse ideeën hadden onder andere raakvlakken op het gebied van recyclen en circulariteit van lokale grondstoffen in Flevoland.