Waardevolle (nieuwe) Natuur

Harold poster 2019.jpg
Door Harold Hofstra op 3 maart 2020 om 09:07

Waardevolle (nieuwe) Natuur

In oktober 2013 is provincie Flevoland gestart met het programma Nieuwe Natuur. Met het programma Nieuwe Natuur stelt de provincie Flevoland particulieren en natuurorganisaties in staat zelf toegankelijke en beleefbare natuur te ontwikkelen. Nieuwe natuur, die ontstaat vanuit de behoefte van Flevolanders. Natuur dicht bij hun eigen woonomgeving. Natuur die op termijn zelfstandig en zonder overheidssteun door de betrokken burgers en organisaties wordt beheerd. Inmiddels is het programma in de uitvoeringsfase en worden diverse Nieuwe Natuurprojecten gerealiseerd.

Afgelopen donderdag mocht ik met verschillende partners het startsein geven voor de aanleg van Nieuwe Natuur in het Urkerveld. Ook is de officiële opening van het fietspad richting de Westermeerdijk gevierd. De Nieuwe Natuur in het Urkerveld die door Het Flevo-landschap wordt aangelegd, vormt een overgangszone tussen het Urkerbos en het open polderlandschap. Nieuwe Natuur met aandacht voor cultuurhistorie, educatie en natuurbeleving.

Als ik daar dan iets over vertel of over schrijf krijg ik vaak de opmerking dat dit geen ‘natuur’ is omdat het door mensenhanden is of wordt gecreëerd. Dat laatste klopt zeker; maar is het dan ook direct geen natuur? Ontslaat het ons van onze verantwoordelijkheid als rentmeester van deze aarde? Ik denk juist dat we in Nederland vele soorten (gecultiveerde) natuur hebben. Nee, we zijn geen Afrika of Canada met grote uitgestrekte natuurgebieden, we zijn Nederland, waar we deels leven op de zeebodem en we als geen ander weten wat de waarde kan zijn van menselijk ingrijpen.

Ik ben er dan ook trots op dat we hier in Flevoland, samen met de partners, stukjes nieuwe natuur creëren. Plekken waar we kunnen genieten van alles wat God laat groeien en bloeien, waar biodiversiteit weer tot leven kan komen en waar mensen kunnen genieten van natuur dicht bij huis. Waar je kinderen iets kunt laten zien van al het moois dat de natuur ons geeft en ze kunnen leren er zuinig op te zijn. Laten we in Flevoland vooral samen aan die waardevolle dingen blijven bouwen!